Miután sikerült eldöntenünk, hogy rendelkezünk-e kapcsolt vállalkozással, ezáltal érint-e bennünket a transzferár-szabályozás, a következő lépésünk annak eldöntése, hogy milyen ügyleteink vannak amikre a jogszabályt alkalmaznunk kell.
Ügyletek azonosítása
Első feladatunk nem más, mint átgondolni, hogy a vállalkozásk milyen ügyleteket folytatnak egymással. Az áttekinthetőség érdekében az eredményt érdemes táblázatba foglalni. Fontos, hogy minél szélesebb körben vizsgáljuk a két (vagy több) cég tevékenységét, mert ügylet alatt nem csak a klasszikus értékesítési vagy szolgáltatásnyújtási gazdasági eseményeket értjük, ide tartoznak a közvetlen (például hitelnyújtás) és közvetett (például garancianyújtási) ügyletek is.
Transzferár-nyilvántartási és adatszolgáltatási mentességek
A transzferár-szabályozás hatálya alá tartozó vállalkozások számára léteznek olyan ügylettípusok, amelyek teljeskörűen mentesülnek a transzferár-nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség alól. Fontos azonban megérteni, hogy a mentesség nem minden esetben vonatkozik az adóalap-módosítási kötelezettségre.
Teljes körű mentességek
Az alábbi ügyletek esetében nincs szükség transzferár-nyilvántartás készítésére és adatszolgáltatásra:
Kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek, ha az adott szerződés alapján történő teljesítések értéke az adóévben, általános forgalmi adó nélkül számított szokásos piaci áron, nem haladja meg a 100 millió forintot. Az értékhatár meghatározásakor az összevonható szerződések értékét együttesen kell figyelembe venni.
A tőkepiacról szóló törvény szerinti tőzsdei ügylet.
Hatósági áras vagy jogszabályban egyedileg meghatározott konkrét ár alapján megvalósuló ügylet.
Részleges mentességek és egyéb kötelezettségek
Fontos különbséget tenni a teljes körű és részleges mentességek között. Bár bizonyos esetekben a transzferár-nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség nem áll fenn, az alábbi kötelezettségek továbbra is fennállhatnak:
Adóalap-módosítási kötelezettség – A Tao. törvény alapján a transzferár miatti adóalap-korrekció szükségessége független a nyilvántartási kötelezettségtől.
Kapcsolt vállalkozás bejelentése – A kapcsolt vállalkozás fennállását, illetve annak megszűnését be kell jelenteni az adóhatóságnak.
Ahogyan a mentességek kapcsán láttuk az ügyleti értéket a szokásos piaci áron kell meghatároznunk, így függetlenül a nyilvántartási kötelezettségtől rendelkeznünk kell a szokásos piaci árat alátámasztó számítással.
Miért fontos a transzferár dokumentáció?
A transzferár-dokumentáció nem csupán jogi kötelezettség, hanem a vállalkozás pénzügyi biztonságát is szolgálja. Egy ellenőrzés során a hatóságok részletes vizsgálatot folytathatnak, és ha a megfelelő dokumentáció nem áll rendelkezésre, súlyos bírságokat szabhatnak ki.
Érdemes időben felkészülni. Vegye igénybe szakértői segítségünket a megfelelő nyilvántartások vezetéséhez.
A kisvállalkozások számára is kulcsfontosságú, hogy átlássák és megértsék a szokásos piaci ár megállapításával kapcsolatos követelményeket, így elkerülve a jogszabályi hiányosságokból eredő pénzügyi kockázatokat.
Merülj el a részletekben!
Tanácsadás
Gyors és megbízható szakmai segítségre van szükséged? Óradíjas tanácsadásunkkal pontosan annyi időt és támogatást kapsz, amennyire szükséged van.
Komplex TP
Bizd ránk vállalkozásod transzferár nyilvántartásának elkészítését. Ennek keretében teljes körűen elvégezzük a vállalkozásod felmérését, felderítjük a kapcsolt vállalkozásokat, azonosítjuk a szokásos piaci ármegállapítás alá eső gazdasági eseményeket.
Felmérés
Felderítetted, bejelentetted, átvizsgáltad kapcsolt vállalkozásaidat? Tudtad, hogy a társasági adó, a helyi iparűzési adó, de még az áfa törvény is előírja a szokásos piaci ár alkalmazását? Kérd szolgáltatásunkat, ne kockáztasd a milliós bírságot!